Tutorial: Facebook pixels invoegen (op elke pagina of per pagina verschillend)
Laatst kreeg ik de volgende vraag: “Hoe zet ik de Facebook codes in mijn site, bijvoorbeeld op de afreken pagina? Dus per pagina een Facebook code voor adverteren erin.”
Hierbij het antwoord in de vorm van een blogpost! Zodat mijn klant, maar ook anderen er nog iets aan hebben 😉
Deze vraag gaat over Facebook pixels. Je plaatst dan een stukje code in je WordPress site, zodat Facebook gegevens kan bijhouden over eigenschappen en gedrag van je bezoekers die jij in je voordeel kunt gebruiken.
Een andere klant attendeerde me op deze tool van Digitus Online Marketing om je pixels te genereren. Try it!
BELANGRIJKE SIDENOTE: door het plaatsen van Facebook pixels plaats je third party trackingcookies op je site. Hier moet je volgens de huidige cookiewet actief toestemming voor vragen aan je websitebezoeker, vóórdat je informatie van deze bezoeker trackt en opslaat. Deze wet wordt voor zover ik weet nauwelijks actief bekrachtigd, maar nauw gezien kun je een boete krijgen als je dit niet doet. Per 2018 wordt deze wet waarschijnlijk aangepast, Frankwatching schreef hier in mei nog een artikel over. Lees dat even door om een duidelijk overzicht van de huidige wet en de aankomende veranderingen te zien 🙂
Okee, back to business:
De Website audience Pixel
De eerste Facebook pixel die je plaatst is de Website audience pixel. Deze pixel zorgt ervoor dat je inzicht in de demografische gegevens van je website bezoekers krijgt, zodat je je advertenties kunt targeten op deze eigenschappen. Je plaatst deze op elke pagina van je website, sitebreed dus. Bij veelgebruikte WordPress thema’s zit hiervoor meestal een functie ingebouwd. Bijvoorbeeld in Divi:
Divi > Thema opties > Integratie > ‘Voeg code toe aan de <head> van uw blog’ (zorg dat het schuifje ‘Schakel header code in’ op ingeschakeld staat)
Gebruik je een ander WordPress thema, en kun je niet vinden waar je de code in kunt voegen? Laat het dan even weten in de comments, dan voeg ik die informatie toe. In sommige thema’s zit de optie niet ingebouwd, dan is het het makkelijkste om een plugin te gebruiken. De plugin Insert Headers and Footers werkt goed voor sitebreed invoegen van head en footer codes.
Per pagina: de Conversiepixel
Deze pixel dient tot het meten van een paginaspecifieke gebeurtenis, zoals het aantal pageviews n.a.v. je Facebook advertentie. Of tracken wanneer mensen iets toevoegen aan hun winkelwagentje. Lees hier de info van Facebook over event tracking.
Als je geen optie hebt binnen je thema om de <head> code sitebreed in te voegen, dan kun je een plugin installeren die zowel een sitebreed optie heeft als een per pagina of post optie, bijvoorbeeld SOGO Header Footer. Heb je de Website Audience pixel al ingevoegd, dan kun je ook af met een plugin die alleen de ‘per pagina’ functionaliteit heeft. Laatst heb ik daarvoor Per page add to head gebruikt.
Checken of het is gelukt
Leuk hoor, code toevoegen. Je hebt de stappen gevolgd. Maar is het gelukt? Om dat te checken kun je de Facebook Pixel Helper installeren. Je kunt dan zien of de pixels inderdaad worden geladen en correct werken.
SIDENOTE: als je een AdBlocker hebt geïnstalleerd of trackers met je browser disabled, dan kan je daardoor een error krijgen. Zet deze dingen dus even op pauze of uit om te kijken of het dan wel werkt.
Als je geen zin hebt om dit allemaal zelf te doen: I’m for hire 😉
Cool, that’s it for now! Iets niet duidelijk of aanvullende vragen? Let me know in the comments below 🙂