Waarom een vormgever en/of webdesigner inhuren?
Ik ontmoet veel ondernemers met weinig budget, die hun vormgeving en website graag zo goedkoop mogelijk willen neerzetten. ‘Just for the time being’, of ’totdat de zaken gaan lopen’. Ten gevolge daarvan gaan ze het zelf doen. Mocht je dit ook van plan zijn, dan is mijn advies om dit niet te doen. Ik snap dat dat misschien niet zo geloofwaardig klinkt uit mijn mond, aangezien ik degene ben die het van je wil overnemen 😉 . But trust me.
Goede vormgeving en webdesign zijn belangrijke investeringen. Bij vormgeving leidt een gebrek aan technische kennis vaak niet tot het gewenste resultaat. Als professionele vormgevers ontwerpen, dan ontwerpen ze voor de juiste doeleinden, voor de juiste doelgroep, en met de juiste tools. Zo kun jij je logo op alle plekken inzetten die je wilt (zelfs meters breed) en maak je geen valse start met je onderneming.
Zoals ik regelmatig mijn bedrijfsnaam uitleg: je dient mee te doen aan de ILUZIE. Op het moment dat jouw vormgeving en/of website niet voldoet aan wat mensen gewend zijn (kloppend, visueel aantrekkelijk en professioneel), dan wordt je als onprofessioneel ervaren. That’s where I, and others like me, come in.
Als jij goed bent in wat je doet, en je wilt iets goeds doen voor de wereld, dan zeg ik: speel het spelletje lekker mee 😉 Huur iemand in die voor jou de ILUZIE kan neerzetten voor de buitenwereld. Hoe goed jij wel of niet bent in vormgeving en websites maken, heeft namelijk niks te maken met hoe professioneel jij bent in jouw eigen vakgebied, maar mensen kijken er toch naar.
Vormgeving snap ik. Maar een WordPress website kan toch iedereen maken?
Zelf een website maken is tegenwoordig goed te doen. WordPress is makkelijk te installeren en er zijn superveel hele goede, gebruiksvriendelijke thema’s te vinden voor minder dan € 70. Toch zul je waarschijnlijk tegen veel dingen aanlopen waar je van tevoren niet over hebt nagedacht, of krijg je het niet zoals je het eigenlijk wilt hebben.
Allereerst dien je een goede structuur uit te denken. Lijkt makkelijk, maar dat is het meestal niet. Het logisch rangschikken en weergeven van informatie wordt ook wel ‘informatie-architectuur’ genoemd. Het is nog best een kunst, denk maar eens na over een supermarkt. Als je nog nooit een supermarkt hebt ingedeeld, vind je het misschien wel een leuk idee om alle groene boodschappen bij elkaar te leggen. Leuk idee, en doable (ik zou wel weten waar ik de pesto ongeveer moest zoeken), toch zullen de meeste shoppers in jouw supermarkt in de war zijn 😉 . Een goede informatie-architectuur is logisch, de informatie is te vinden waar je het zou verwachten en je kunt er als bezoeker logisch doorheen vloeien.
Daarnaast is ook bij een website de vormgeving ontzettend belangrijk. Fijne, consistente vormgeving die aansluit bij jouw huisstijl. Mooie, maar vooral ook leesbare fonts. In een leesbare grootte. Knoppen die je herkent als knop, niet te ‘in-your-face’ maar ook niet onopvallend.
Need I go on?
Veel ondernemers schakelen na vele uren en frustratie alsnog een pro in. Dat vind ik zonde van de verspilde tijd en energie! Als je je website uit handen kunt geven, dan pakt een professional het vanaf het begin goed aan. En kun jij je weer concentreren op jezelf ontwikkelen op gebieden die voor jou belangrijk zijn. Tenzij je graag webdesigner of developer wilt worden natuurlijk!
Bovendien houdt een ervaren webbouwer ook rekening met dingen waar jij misschien niet (gelijk) aan denkt zoals contentstrategie, usability en structuur, snelheid van je site, SEO (voor je vindbaarheid via bijvoorbeeld Google), beveiliging van je website, de Europese cookiewet en nog veel meer. Ook fijn, toch?